fredag 23 november 2007

Strukturhalsduk



Ellis stickning fick mej att tänka på min favorithalsduk. Västen är förresten också en storfavorit, vadderad och alldeles lagom varm när man grejar i trädgården.

Jag minns inte riktigt när jag gjorde halsduken, men jag skrev en beskrivning. Så nu lägger jag ut den här:

Den här halsduken består av två olika stickade strukturmönster. Eftersom man hela tiden vrider maskorna 2 och 2 så blir halsduken tjock.

Jag använde ett mjukt garn i bomull och modal. Stickor nr 4 rekommenderas på banderollen till garnet.

Jag använde 3 nystan, vilket är ungefär 300 m garn. Stickor nr 4 och 5.


Lägg upp 40 m på stickor nr 5. Sticka 50 cm i det första strukturmönstret, 50 cm i det andra mönstret och 50 cm i det första mönstret. Det andra mönstret kräver udda antal maskor; sticka ihop två maskor när du byter mönster, och öka 1 m när du byter tillbaka till det första igen. Sticka volanger med stickor nr 4.


Mönster I
Varv 1 (rätsidan): 1 r, *lyft en maska, sticka 1 r, 1 omsl, släpp den lyfta maskan över båda*, upprepa * till*, avsluta med 1 r.
Varv 2: *sticka 2 a tills men låt maskorna vara kvar på stickan, sticka 1 a i den första stickan igen, släpp båda maskorna*
Upprepa varv 1 och 2.


Mönster II
Varv 1 (rätsidan): 2 r, sticka 1 r från baksidan i andra maskan, sedan 1 r i den första maskan, släpp båda maskorna från vänster sticka*, upprepa * till*, avsluta med 1 r.
Varv 2: 2 a, 1 a i andra maskan, 1 a i första maskan, släpp båda maskorna*, upprepa *till*, avsluta med 1 a.
Upprepa varv 1 och 2.


Volang
Plocka upp 40 m/fortsätt med stickor nr 4. Sticka 2 varv slätstickning.
På nästa räta varv: *1 r, öka 1*, avsluta med 1 r.
Sticka 2 varv slätstickning. Maska av.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin!

Fast versionerna av det som jag också stickar skiljer sig lite åt. Istället för

"lyft en maska, sticka 1 r, 1 omsl, släpp den lyfta maskan över båda"

är det i den version jag använder:

"lyft en maska, sticka en 1 r men släpp inte maskan från stickan, sticka en rät i maskan igen, släpp båda maskorna av stickan"

Men resultat blir ju detsamma. Jag tycker det blir jättesnyggt. Hoppas bara att garnet räcker till en skaplig längd. Jag har bara två nystan. :-/

Anonym sa...

Det blir inget mer. Det är ingen idé. Idioten slutar aldrig med sin mobbing ändå.

Jag har tappat bort lösenordet.

Karin sa...

Den här bloggen är nerlagd. Också.

Bloggblad sa...

Jaha, det är här du finns nu! Kul att jag hittade hit.
Snyggt mönster - skulle kunna testa det muddar, kanske? Men, jag ser inte att det är två olika mönster... eller fattar jag inte?

Bloggblad sa...

Men hallå! Vad är det jag ser? Lägger du ner? Blir du stalkad? Så trist, du som har så fina grejer.
Men att hitta hit var ju inte svårt eftersom det var en länk på din gamla blogg. Bra för mig, men trist med ovälkomna gäster.

Anonym sa...

Vad fanken?!?!?!?
Lägger du ned denna också?!?!?
Är det den där "stationsvaktsdåren" som trakasserar dig igen? Vad gäller
egentligen saken? Går det inte att polisanmäla dylika psykfall? Kom igen nu, & ge inte upp något som uppskattas av så många! Du har stöd bland en hel drôs läsare, det skall du veta. Kram på dig!