lördag 17 november 2007

Julgransmatta



Man kan tycka att det är tidigt, men jag var inte först.

Jag gjorde mattan till förra julen, så den är testad.

Den är 1x1 meter (färdigt mått) och sydd i oblekt lin. Fodret är ett bomullstyg med skogsmotiv. Dekorationsbanden är 7 mm breda, blanka satinband, och tofsarna är gjorda av ett grovt mörkrött, och lite svart, ullgarn.

Jag började med att sy på banden på 2 paralella sidor, 13 och 20 cm från kanten. Sedan på de andra 2 sidorna 14 och 24 cm från kanten. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, eller att nåla ordentligt, banden vill gärna glida iväg.

Sen gjorde jag tofsarna. De är 10 cm långa. På snodden som sitter i tofsen gjorde jag en rejäl knut som inte kan glida ur när den är fastsydd.

Sen syr jag ihop fram- och baksida. Vid tofsarna i hörnen ser jag till att knuten kommer innanför sömmen. Jag lämnar en bit öppet på en långsida så att det går att vända den rätt. Sen stryker jag och syr igen hålet.

Klart.

God Jul!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad snyggt!

Alla verkar så flitiga. Jag orkar inte ens pyssla! Det blir fram med plastgranen bara när det närmar sig jul.

Tex sa...

I 15 år hade vi en liten barnmatta ifrån IKEA under granen. Jag tyckte det var dags att byta ut den!

Anonym sa...

Jättefin!

Tex sa...

Tack

Anonym sa...

Åhh, vad fin! :-) Julen är tidig i år :-) Jag skulle vilja stoppa min amaryllis, för den är nästan utslagen (och jag som ville ha den i blom till juhelgen)... Nåväl, jag såg att en ny knopp bildats nere vid löken.

Stickar du också en Frost Flowers? Fyrkantig? Min ska bli trekantig. När jag börjar med den...

Ha det bra!

Tex sa...

Tack! Det var en tidig amaryllis, mina har inte börjat växa än. Jag hoppas att det finns knoppar i dom :-/

En trekantig Frost Flowers? Gör du om mönstret själv då?

Jag ska lägga in en bild av min nästanfärdiga sjal strax, när jag har varit i tvättstugan.